بازدید 15555

مسکو: غرب خواهان حل سریع مسائل با ایران نیست

در شرایطی که این روز‌ها، سخن گفتن از مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران، به یکی از موضوعات محوری رسانه‌ها تبدیل شده است، کشورهای غربی، هر روز ادعاهای جدیدی را در این باره مطرح می‌کنند. در این میان، روسیه بر این باور است، غرب بی‌دلیل در زمینه گفت‌وگو با ایران تعلل می‌کند و خواستار ازسرگیری هر چه زود‌تر این مذاکرات شده است.
کد خبر: ۲۸۵۵۸۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۸ 16 November 2012
در شرایطی که این روز‌ها، سخن گفتن از مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران، به یکی از موضوعات محوری رسانه‌ها تبدیل شده است، کشورهای غربی، هر روز ادعاهای جدیدی را در این باره مطرح می‌کنند. در این میان، روسیه بر این باور است، غرب بی‌دلیل در زمینه گفت‌وگو با ایران تعلل می‌کند و خواستار ازسرگیری هر چه زود‌تر این مذاکرات شده است.

به گزارش «تابناک»، سرگئی ریابکف، معاون وزیر خارجه روسیه پس از بازگشت به کشورش از سفر ایران، اظهار داشته، روسیه از اینکه ابراز تمایل‌های پیاپی ایران برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای، با بی‌تفاوتی طرف غربی روبه‌رو می‌شود، احساس نگرانی می‌کند.

سایت شبکه خبری «راشا تودی» ضمن نقل این خبر نوشته، روسیه از رهبران ۱+۵ می‌خواهد روزنه‌های فرصت را در برنامه‌های خود بیابند، یکدیگر را در جریان این فرصت‌ها قرار دهند و چرخ‌های دیپلماسی را به حرکت درآورند.

ریابکف که در سفر اخیر خود به ایران، با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیدار کرده بود، ضمن اشاره به ابراز آمادگی ایران برای ازسرگیری مذاکرات گفته با این حال: «هیچ گونه پیشرفتی دیده نمی‌شود. تنها مباحثات کلی ادامه دارد؛ این هشدار دهنده است».

راشا تودی در این زمینه به موضع ایران نیز اشاره کرده که خواهان بازگشت هر چه سریع‌تر ۱+۵ به پای میز مذاکره با ایران و داشتن دلیلی قانع کننده از سوی این کشورها برای تعلیق چند ماهه مذاکرات شده بود.

ریابکف در ادامه اظهارات خود، ابراز امیدواری کرده که اعضای گروه ۱+۵، حق ایران برای داشتن انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را به رسمیت بشناسند.

وی خواستار آن شده که در نخستن فرصت ممکن، مذاکره کامل دیگری درباره برنامه هسته‌ای ایران برگزار شود.

ریابکف در حالی این سخنان را گفت که چند روز پیش نیز در اظهاراتی دیگر، از برگزاری مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا استقبال کرده و گفته بود، روسیه هیچ مشکلی با چنین مذاکراتی ندارد.

اما در سوی دیگر ماجرا، با اینکه ایران اعلام کرده آمادگی مذاکره در نخستین زمان ممکن هم با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و هم با گروه ۱+۵ دارد، واکنش طرف غربی تنها طرح ادعاهای جدید درباره برنامه هسته‌ای ایران بوده است.

در این راستا، رسانه‌های غربی از روز گذشته و در آستانه انتشار گزارش جدید آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران، اخباری را منتشر کردند، مبنی بر اینکه ایران با افزایش شمار سانتریفیوژهای خود در تأسیسات هسته‌ای «فردو»، می‌تواند در مدت کوتاهی به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

جالب اینجاست که موضوع افزایش سانتریفیوژ‌ها در فردو، چیز تازه‌ای نیست و خود آژانس در گزارش‌های پیشین خود به این موضوع اشاره کرده بود؛ اما نحوه تنظیم و انتشار خبر از روز گذشته تاکنون به گونه‌ای بوده که ضمن ایجاد ترس نسبت به برنامه هسته‌ای ایران، زمینه بر هم زدن فضا علیه ایران در آستانه مذاکرات فراهم شود.

گفتنی است، تجربه نشان داده که همواره در آستانه مذاکرات ایران با آژانس و یا ۱+۵، مشابه چنین ادعاهایی مطرح شده تا بر فضای مذاکرات تأثیر منفی گذاشته و مانع از به نتیجه رسیدن آن باشد. به این ترتیب، غرب می‌تواند هر بار از ابزار فشار جدیدی در مذاکره علیه ایران استفاده کند.

گویا، سخنان ریابکف نیز بیش از هر چیز، ناظر بر همین قضیه و نبود عزم جدی در طرف غربی برای حل مسأله هسته ایران است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴۹
انتشار یافته: ۱۵
شما اگر میخواستین ملت ایران در آرامش باشه اون قطعنامه ها رو وتو میکردین برو عزیزم شما از اونها بدترین
بوی جنگ می آد. دیگه بیخیال شدم. به درک هر چی می خواد بشه. مُردیم از استرس
مسکو هم عجله ای برای حل موضوع ایران ندارد،‌ فعلا که ما برای مسکو شده ایم مرغ تخم طلا !
لابد تو خواهانشی
طبیعی‌ که آنها عجله ناداشته باشند... با صرف میلیاردها دلار برای گران خریدن نفت ،تحریم نفت ایران را عملی‌ کردند و حالا منتظر نتایجش هستند و زمان همه گونه به نفع آنها پیش میرود... آنها فکر میکنند اگر دستگاه دیپلماسی ما برای دو سال حاضر نشد به مذاکره با آنها بپردازد ولی به محض شروع تحریم نفتی‌ به سرعت به مذاکره برگشت ،حالا اگر یک سال از تحریم بگذرد از این دستگاه دیپلماسی چه امتیاز‌های دیگر هم میتوان گرفت...برای روسیه و چین نیز که اصلا بد نیست این وضعیت ادامه یابد...روسیه دارد ۱۱ میلیون بشکه نفت می‌فروشد و جای ایران را گرفته، چین هم که لازم به گفتن نیست....فقط مظلوم ملت ایران که همین حالا از قبل نصف شدن ارزش پولشان رفاه‌شان نصف شده و تازه این اولش است...
ببینید غربی ها کار رو به جایی رسوندن که صدای روسیه هم دراومده!!
بهتره ایران در مذاکرات آتی تاکید و تهدید کنه که در صورت طولانی شدن مذاکرات هسته ای اقدام به خارج شدن از معاهده منع گسترش سلاحهای اتمی خواهد کرد. تا زمانی که آنها تحریم ها را بر نداشته اند باید فشار را بر کشورهای غربی زیاد کرد و یکی از بهترین روشها اقدام به ساخت پایگاه دوم و سوم موازی عنی سازی مشابه با تاسیسات فردو است. در صورتی که غربی ها تحت فشار قرار نگیرند و تا زمانی که بازنده مذاکرات بیهوده را تنها ایران حس کنند، بازنده زمان طولانی و مذاکرات طولانی ایران خواهد بود. پس باید بازی یا باخت باخت باشد و یا برد برد. بازی باخت برای ایران و برد برای طرف خارجی شرعا حرام است.
لذا اگرچه دستیابی به سلاحهای اتمی جایز نیست ولی حرکت به سمت آن برای خم کردن سر مغرور استکبار الزامی است. اگرچه بازی باخت باخت بد است ولی ایرانیان از بازی باخت ( ایران)- برد ( غرب) که با طولانی شدن مذاکرات همراه است، ناراحت خواهند شد، درحالی که بازی باخت باخت قابل تحمل تر است.
غرب رو راست تر از روسیه است . روسیه نمیخواهد ایران روابطش با غرب درست بشه . چون در ان صورت روسیه نمیتواند ار ایران اخاذی کند
روسیه از مذاکره ایران با غرب چه سودی می‌بره؟
مواضع غرب باآمریکا صدرصد هماهنگ است آنها تا وقتی به جمع بندی واحدی بین خودشان نرسند هیچ گاه حاضربه حل وفصل برنامه هسته ای ما نخواهند بود وجودبازرسان آژانس بجز جاسوسی هیچ ثمره ای دیگر برای ما ندارد آنها را از کشوراخراج کنید
حالا مسکو شده دوست. عجب روزگاری شده ها
مسكواگرراست ميگويدايران راكه شريك حياتيش درمنطقه محسوب ميشودبه سلاحهاي متعارف دفاعي لازم مجهزنمايدمادرخصوص درياي خزرو اس300هنوزباروسهامشكل داريم ايران بايدباتحادكامل عزمش رابراي پيشرفتهاي بيشتر وبي نيازي ازجبهه ظلم جهاني جزم نمايد
این اهرم فشاری که میگن یک روزی مثل فنر فشرده بر میگرده و چشم خودشونو در میاره.
روسیه هیچ وقت خواهان حل مسله هسته ای ایران نیست ونخواهد بود. چون از اختلافات ما و غربی ها به منافع بسیاری رسیده است
مذاکره با این گروه بیفایده است . ایران باید بصورت مستقیم با امریکا مذاکره کند. غرب تعیین کننده قوانین نمیتواند باشد فقط مذاکرات را به حاشیه می کشاند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست